reklam
reklam

SON DAKİKA

Soma Olay Gazetesi
reklam
Sercan Okur

SOMA TREN GARI

SOMA TREN GARI
Bu haber 22 Mart 2017 - 10:07 'de eklendi ve 1.735 kez görüntülendi.

SOMA TREN GARI

Türkiye Cumhuriyetinin 10. Yılı kutlamaları başlamadan önce, ülke genelinde “marş” yarışması düzenlenir. Pek çok sanatçının katıldığı marş yarışmasına Cemal Reşit Rey, sözlerini Faruk Nafiz Çamlıbel ve Behçet Kemal Çağlar’ın yazdığı bestesi ile katılır. Beste çok beğenilir ve yarışmayı kazanır. 29 Ekim 1933 günü, Ankara’nın Ulus Meydanında yapılan kutlamalarda, 10. Yıl Marşı, genç yaşlı demeden hep bir ağızdan coşkuyla söylenir. 10. Yıl Marşı; “demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan” diye haykırırken, Genç Türkiye Cumhuriyetinin şüphesiz en önemli başarısı, ülkenin demiryolu ağı ile örülmesidir.
Anadolu’da demiryolunun tarihi 1856 yılında başlar. 22 Eylül 1856’da “ORC” isimli bir İngiliz firması tarafından İzmir – Aydın demiryolunun temeli atılır. Osmanlı döneminde demiryolu yapımı ve işletmesi imtiyazları ne yazık ki sömürgeci devletlerin şirketlerine verilir. Yabancılar lehine bu imtiyazlı durum Cumhuriyetin ilanına kadar devam eder.
İzmir – Bandırma demiryolu hattının yapımı 1890 yılında başlar. Hattın imtiyaz sahibi olan şirket Fransız “Regei Generale” isimli şirkettir. Tam 22 yıl süren inşaat 1912 yılında tamamlanır ve hat ulaşıma açılır.
Soma’da o yıllarda linyit kömürü keşfedilmiş ve üretime başlanmıştır. Zengin linyit yataklarının varlığı nedeni ile Soma, sömürgeci devletler için önemli bir merkezdir. “Soma İstasyon Şefliği” 1912 yılında hizmete girer. Soma’da çıkan kömürü Avrupa’ya taşımak isteyen Regei Generale firması Soma – Bergama ve Dikili hattına demiryolu yapmak için Osmanlı hükümetinin kapısını çalar ancak imtiyazı alamaz.
Soma istasyonunun açılmasından kısa bir süre sonra 1. Dünya Savaşı patlak verir. Savaşın en önemli silahlarından birisi enerji, enerjinin merkezi ise Soma’dır. Soma istasyonu kısa zamanda önem kazanır ve cepheye kömür göndermeye başlar. Soma tren istasyonu ve Soma kömürü bu kez sözde müttefikimiz olan Almanlara hizmet etmektedir.
İlçemiz sınırları içerisinde bulunan tek istasyon Soma istasyonu değildir. Beyce istasyonu da, Soma ile birlikte 1912 yılında hizmete açılmıştır.
Cumhuriyet, yıllardır sefalet altında ezilen bir ulusu küllerinden yaratmış, yeniden ayağa kaldırmıştır. Genç Türkiye Cumhuriyeti, Anadolu’nun ortasında pırıl pırıl parlamaktadır. Cumhuriyetten önce yabancı şirketlerin imtiyazında olan demiryollarımız, 24 Mayıs 1924 yılında çıkarılan 506 Sayılı Kanun ile millileştirilir. İzmir Bandırma hattı, 1935 yılında Fransızlardan satın alınarak tamamen milli hale gelir. 1955 yılına kadar istasyon şefliği olarak hizmet veren Soma garı, önce gar şefliğine daha sonra da gar müdürlüğüne yükseltilir. Soma garının ilk şefi 1955-1959 yılları arasında görev yapan Mehmet Çuha’dır. İlk gar müdürümüz ise 1965-1967 yılları arasında görev yapan Sabri Çıtak olur.
1912 yılında hizmete açılan Soma tren istasyonu, başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere İsmet İnönü, Celal Bayar ve Adnan Menderes gibi devlet adamlarının Soma ziyaretlerine tanık olur. Pek çok olaya ve ünlü isme tanıklık eden eski istasyon binası halen pencereleri tuğla ile örülerek dünyaya kapanmış şekilde, tarihe meydan okumaya devam ediyor. Oysaki bu tarihi bina, restore edilerek müze, çay bahçesi ve restoran olarak hizmete açılabilir, İstasyon Mahallesi sakinlerine anılarını anımsatacak, tüm Soma’ya hizmet verebilecek bir çekim merkezi haline getirilebilir…

Etiketler :
reklam
SON DAKİKA HABERLERİ
reklam
İLGİLİ HABERLER

ankara escort bayanescort ankaraankara escortankara escort